سایت در حال به روزرسانی می باشد می توانید از پیج اینستاگرامی ما نیز دیدن کنید

برای ورود به اینستاگرام کلیک کنید

کانال قیمت و نقش آن در تحلیل تکنیکال

کانال قیمت

کانال قیمت الگویی ادامه دهنده می باشد که دارای شیبی به سمت بالا یا پایین است. کانال ها با استفاده از دو خط روند بوجود می آیند که قیمت را در داخل خود محصور کرده اند. خط روند بالایی سطح مقاومت کانال و خط روند پایینی به عنوان سطح حمایتی کانال در نظر گرفته می شود.

در صورتی که شیب کانال به سمت پایین باشد کانال مورد نظر نزولی می باشد. اما اگر شیب کانال به سمت بالا باشد، صعودی خواهد بود.

در ادامه به بررسی اجزای تشکیل دهنده کانال خواهیم پرداخت. با طلاچارت همراه باشید…

کانال قیمت

خط روند اصلی

برای رسم خط روند اصلی حداقل به دو نقطه نیاز داریم. این خط در واقع روند و شیب آن را برای ما مشخص می کند. برای رسم کانال صعودی کافیست دو کف را به یکدیگر متصل کرده و خط را ادامه دهیم. برای یک کانال نزولی نیز باید دو سقف در نمودار پیدا کرده و آن را با استفاده از خط روند به یکدیگر متصل کرده و ادامه دهیم.

خط کانال

وقتی که خط روند صعودی یا نزولی مورد نظر خود را رسم کردیم، اکنون میتوانیم یک خط روند موازی با آن را رسم کنیم تا کانال ما شکل بگیرد. اما خط کانال کجا قرار خواهد گرفت؟ این خط روی نقطه ای که مابین دو کف یا دو سقف ما شکل گرفته بوجود آمده قرار خواهد گرفت.

کانال صعودی

در تصویر بالا ما دو کف (A و B) داریم و با یک خط روند صعودی آنها را به هم متصل کرده ایم. در بین این دو نقطه یک سقف وجود دارد (نطقه C) که میتوانیم خط موازی نقاط AB را روی آن قرار دهیم تا کانال ما شکل بگیرد.

یک کانال نزولی نیز دقیقا برعکس کانال صعودی است. مثال زیر را مشاهده کنید.

کانال نزولی

کانال صعودی

تا زمانی که قیمت در این کانال حرکت میکند، معامله گران روند حرکتی قیمت را صعودی در نظر میگیرند. اما زمانی که قیمت سطح پایینی کانال را میشکند، احتمال تغییر روند را بیشتر می کند. اما در صورتی که قیمت خط بالای کانال را بشکند، نشان دهنده قدرت و شتاب زیاد روند است.

کانال نزولی

تا زمانی که قیمت در این کانال حرکت میکند، روند کلی قیمت نزولی در نظر گرفته می شود. اولین نشانه ای که از تغییر روند قیمت خبر میدهد، شکسته شدن سطح بالای کانال می باشد. در صورتی که قیمت موفق به شکست سطح پایینی کانال شود، نشان می دهد که قیمت برای افت بیشتر شتاب و قدرت بیشتری دارد.

معامله در کانال ها

معامله در کانال صعودی: هنگامی که کانال صعودی شکل میگیرد، راحت ترین کار این است که به هنگام رسیدن قیمت به سطح پایینی کانال، وارد پوزیشن خرید شویم. البته نباید خیلی بی ملاحظه نیز اقدام کنیم. بهتر از ابزارهای دیگر نیز کمک بگیریم تا سیگنال خرید ما تایید شود. میتوانیم از روش های مثل پرایس اکشن، میانگین های متحرک، سطوح فیبوناچی، واگرایی ها و … به منظور تایید سیگنال خرید خود استفاده کنیم.

معامله در کانال نزولی: دقیقا برعکس روش معامله در کانال صعودی است. در این کانال ها باید به دنبال موقعیت های فروش به هنگام رسیدن قیمت به سطح بالایی کانال باشیم. اما باز هم روش هایی که در بالا گفته شد را لحاظ کنید تا سیگنال فروش تان اعتبار بیشتری داشته باشد.

شکست کانال ها

در صورتی که یک کانال شکسته شود، معمولا به اندازه ای موازی با عرض کانال در جهت مخالف حرکت خواهد کرد. اما وقتی قیمت کانال را شکست و تا نیمی از عرض کانال را در جهت شکست حرکت کرد، شما می توانید پوزیشن خود را ریسک فری کنید (به این معنا که حدضرر پوزیشن خود را روی نقطه ورود قرار دهید).

تمامی موارد به صورت معکوس برای کانال نزولی نیز صدق می کند.

نکاتی که باید در مورد کانال ها بدانید!

  • در صورتی که قیمت با شتاب زیادی به کف کانال صعودی رسید، از گرفتن پوزیشن خرید خودداری کنید. چون احتمال شکست کف کانال زیاد است. همچنین اگر قیمت با قدرت زیادی به سقف کانال نزولی برسد نیز نباید پوزیشن فروش بگیرید. چون احتمال شکست رو به بالای کانال وجود دارد.
  • از گرفتن پوزیشن در خلاف جهت کانال خودداری کنید. این کار ریسک بسیار بالایی خواهد داشت. به عنوان مثال در یک کانال نزولی نباید به دنبال موقعیت های خرید باشید یا برعکس.
  • بیشتر شکست هایی که در جهت موافق کانال رخ می دهد دروغین هستند و مجددا قیمت به درون کانال باز میگردد. مثل زمانی که قیمت سقف کانال صعودی یا کف کانال نزولی را میشکند. معمولا قیمت علاقه دارد کانال را در جهت مخالف بشکند.
  • در صورتی که قیمت در داخل یک کانال در حرکت بود اما توانایی در رسیدن به سمت دیگر کانال را نداشت، احتمال شکست شدن کانال وجود خواهد داشت. به عنوان مثال فرض کنید که قیمت در داخل یک کانال صعودی در حرکت است اما قیمت توانی برای رسیدن به خط بالای کانال ندارد. در این حالت باید این احتمال را در نظر داشته باشیم که احتمالا کانال شکسته خواهد شد. چون قدرتی در جهت افزایش قیمت وجود ندارد. تمامی موارد به صورت معکوس برای کانال نزولی نیز کاربرد دارد.

منبع : طلاچارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *