سایت در حال به روزرسانی می باشد می توانید از پیج اینستاگرامی ما نیز دیدن کنید

برای ورود به اینستاگرام کلیک کنید

آشنایی با مفهوم حمایت و مقاومت ترکیب آن با روند

حمایت مقاومت و روند

در تحلیل بازار بورس، به محدوده قیمتی که تمایل به فروش بسیار زیاد بوده و میزان عرضه از جانب سهام‌داران بیشتر از تقاضا می‌شود، سطح مقاومت می‌گویند. از طرفی در حالت برعکس، هرگاه عوامل تاثیرگذار موجب افزایش تمایل به خرید در یک محدوده قیمتی شده و میزان تقاضا از عرضه پیشی بگیرد، سطح حمایت تشکیل خواهد شد. استراتژی عمده سرمایه‌گذاران از جمله معامله‌گران بازار فارکس یا بورس اوراق بهادار مبتنی بر خرید (Buy) در سطوح حمایت و فروش (Sell) در سطوح مقاومت می‌باشد. شکل کلی این سطوح و یک چارت واقعی با سطوح مشخص شده‌ی مقاومت و حمایت در تصاویر زیر قابل مشاهده می‌باشند.

روند و حمایت و مقاومت

مجددا خاطر نشان می‌سازد که روندهای صعودی یا نزولی در یک نمودار با توجه به نحوه قرارگیری سطوح مقاومت و حمایت نسبت به یکدیگر قابل تمایزند به طوری که در روند صعودی، هر سطح مقاومت بالاتر از سطح مقاومت پیشین و در روند نزولی، هر سطح حمایت پایین‌تر از سطح حمایت پیشین قرار می‌گیرد.

از موارد قابل توجه در آموزش تحلیل تکنیکال بورس، درک رفتار نمودار بر اساس شکل‌گیری متناوب سطح مقاومت یا حمایت در همان سطح پیشین خود می‌باشد. بدین منظور چنانچه یک سطح مقاومت به صورت تکراری در همان سطح قبلی خود ایجاد گردد، می‌توان آن را نشانه‌ای از به انتها رسیدن روند صعودی و ورود احتمالی به روند نزولی دانست. همینطور در حالت مشابه، اگر سطوح حمایت مجددا در همان سطح پیشین ایجاد گردند، احتمالا نشانه‌ای از آغاز روند صعودی همانند شکل زیر خواهد بود.

شکست مقاومت

تصویر زیر یک نمودار واقعی از نحوه نفوذ قیمت به یک سطح حمایت و تبدیل آن به سطح مقاومت طی یک روند نزولی را نشان می‌دهد.

تحلیل تکنیکال سهام باید با توجه به چند نکته مهم حین بررسی سطوح مقاومت و حمایت انجام گیرد:

  • اعتبار یک سطح مقاومت یا حمایت وابسته به مدت زمانی است که قیمت در آن محدوده متوقف می‌گردد به طوری که زمان طولانی‌تر نشانه اعتبار بیشتر آن سطح است.
  • علاوه بر مدت زمان، حجم معاملات انجام شده در محدوده یک سطح مقاومت یا حمایت نیز مهم است. هرچه عبور قیمت از یک سطح با حجم معاملات بیشتری انجام پذیرد، آن سطح اعتبار بیشتری خواهد داشت.
  • شکسته شدن یک سطح مقاومت یا حمایت زمانی از اعتبار برخوردار است که نمودار حداقل به میزان 3% از آن عبور نماید. این حداقل در بازار بورس ایران معادل دو روز کاری تعریف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *