سایت در حال به روزرسانی می باشد می توانید از پیج اینستاگرامی ما نیز دیدن کنید

برای ورود به اینستاگرام کلیک کنید

اصول استفاده از سطوح حمایت و مقاومت

اصول استفاده از سطوح حمایت و مقاومت

حال که پایه و اساس این خطوط را شناختید وقت آن رسیده که از آنها به عنوان ابزار مفید تحلیل تکنیکال استفاده کنید. برای استفاده از این خطوط دو راه دارید. برگشت (bounce) و شکست (break).

برگشت ها (bounce)

همان طور که از اسم این گونه معامله نیز مشخص است، یک روش استفاده از این خطوط وارد کردن دستور خرید و فروش درست بعد از برگشت قیمت از خطوط حمایت و مقاومت است. بسیاری از معامله گران خرد این اشتباه را مرتکب می شوند که سفارشاتشان را دقیقا روی خطوط حمایت و مقاومت قرار می دهند و و منتظر بازگشت قیمت از آن سطح می مانند. گرچه این روش گاهی کارایی دارد اما ایرادش این است که از پیش از آنکه واکنش قیمت به سطح مذکور دیده شود معامله انجام خواهد شد و در صورتی که قیمت موفق به حفظ حمایت یا مقاومت خود نشود و آن را بشکند ضرر زیادی به این معامله گران وارد خواهد کرد.

اما چرا این روش همیشه درست و منطقی عمل نمی کند، زیرا زمانی که ما از استراتژی برگشت برای معامله  استفاده می کنیم به دنبال یافتن تأییدی برای اینکه خطوط حمایت و مقاومت عمل خواهند کرد هستیم.  پس به جای خرید و فروش درست در روی این خطوط، صبر می کنیم تا قیمت پس از برخورد با این خطوط کمی برگشت پیدا کند و سپس سفارش خرید یا فروش را قرار می دهیم. با این کار از صدماتی که به هنگام شکستن این خطوط به ما وارد می شود جلوگیری خواهد شد.

برگشت از حمایت
برگشت از خط روند

شکست ها (breaks)

در یک دنیای ایده آل خطوط حمایت و مقاومت برای همیشه نگه دارنده خواهند بود و ما می توانیم در نزدیکی خطوط حمایت و مقاومت وارد بازار شویم و از آن خارج گردیم و پول زیادی به دست آوریم. اما حقیقت این است که این خطوط بلاخره می شکنند.

بنابراین باید به دنبال استراتژی دیگری برای زمان هایی که این خطوط شکسته می شوند باشیم. دو راه برای استفاده از این شکست ها داریم: راه جسورانه و راه محافظه کارانه.

راه جسورانه

ساده ترین راه برای استفاده از شکست ها این است که زمانی که قیمت یک سطح حمایت یا مقاومت را به طور متقاعد کننده ای شکست وارد بازار شویم. منظور از کلمه ی متقاعد کننده در اینجا این است که قیمت از یک سطح حمایت یا مقاومت مهم به راحتی و با حجم معامله بالا بگذرد.

شکست حمایت

در این روش انتظار می رود که سطوح حمایت و مقاومت در زیر فشار قیمت کمر خم کند و قیمت بتواند از آن بگذرد.

راه محافظه کارانه

این موقعیت فرضی را در نظر بگیرید، شما تصمیم دارید که روی انس طلای جهانی معامله کنید و انتظار دارید که قیمت پس از رسیدن به سطح حمایت برگردد و صعود کند. خیلی زود خط حمایت شکسته می شود و شما در حال زیان قرار میگیرید. حالا چه می کنید؟

  1. اشتباه خود را می پذیرید و موقعیت خود را می بندید.
  2. در موقعیت خود می مانید به امید اینکه قیمت مجددا صعود خواهد کرد.

اگر دومین گزینه را انتخاب نمودید، بنابر این به راحتی متوجه این نوع از معامله خواهید شد. به خاطر داشته باشید، زمانی که شما یک موقعیت را می بندید به این معناست که موقعیتی در جهت عکس موقعیت فعلی و به همان اندازه اتخاذ می کنید.

حال اگر در زمان شکست سطح حمایت به اندازه ی کافی فروش صورت گیرد قیمت مجددا تغییر جهت خواهد داد و نزول خواهد کرد. این پدیده عامل اصلی عملکرد خطوط حمایت به عنوان مقاومت پس از شکست است.

همان طور که حتما متوجه شدید استفاده از مزایای این امر تنها با صبر کردن میسر است. به جای اینکه دقیقا در نقطه ی شکست وارد بازار شوید صبر کنید تا قیمت یک بار به سطح قبلی برگردد و اصطلاحا (pullback) بزند سپس وارد بازار شوید.

پولبک به مقاومت

دقت کنید که این تست کردن مجدد (retests) خطوط حمایت و مقاومت همیشه اتفاق نمی افتد. بعضی اوقات قیمت تنها در یک جهت حرکت خواهد کرد و شما را پشت سر جا خواهد گذاشت. به این دلیل، همیشه باید از دستور توقف زیان استفاده کنید و هرگز، دقت کنید، هرگز تنها به خاطر اینکه امیدوارید قیمت برگردد در یک معامله اشتباه پا فشاری نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *