سایت در حال به روزرسانی می باشد می توانید از پیج اینستاگرامی ما نیز دیدن کنید

برای ورود به اینستاگرام کلیک کنید

آشنایی مقدماتی با مفهوم روند در تحلیل تکنیکال

روند در تحلیل تکنیکال

یکی از مهمترین مبانی آموزش تکنیکال بورس، آشنایی با روند یا همان جهت حرکت بازار می‌باشد. روند عبارت است از مجموعه تغییرات صعودی و نزولی قیمت (رالی‌ها و حفره‌ها) که از آن‌ها در تحلیل بازار بورس استفاده می‌شود. تلاش برای حرکت در جهت روند یکی از توصیه‌های عمومی بین فعالین بازار سرمایه می‌باشد، ولیکن باید توجه داشت که ماهیت بازار هیچ‌گاه به صورت مطلقا صعودی یا نزولی نبوه و همواره از حرکت‌هایی به صورت زیگزاگ برخوردار است. روندها به صورت کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

روند صعودی

به مجموعه متوالی از تغییرات مثبت و منفی قیمت که برآیند آن‌ها به صورت حرکت صعودی باشد، روند صعودی می‌گویند. مطابق شکل زیر، در این حرکت معمولا هر سقف قیمتی بالاتر از سقف پیشین (اعداد سبز) و هر کف قیمتی نیز بالاتر از کف قیمتی پیش از خود (اعداد قرمز) قرار می‌گیرد.

روند صعودی

روند نزولی

به مجموعه متوالی از تغییرات مثبت و منفی قیمت که برآیند آن‌ها به صورت حرکت نزولی باشد، روند نزولی می‌گویند. در این حرکت مطابق شکل زیر، هر کف قیمتی پایین‌تر از کف پیشین (اعداد قرمز) و هر سقف قیمتی نیز پایین‌تر از سقف پیش از خود (اعداد سبز) قرار می‌گیرد.

روند نزولی

روند خنثی

هر زمان مجموعه تغییرات مثبت و منفی قیمت دارای برآیندی تقریبا برابر صفر بوده و نوسان قیمت صرفا در یک محدوده مشخص انجام شود، روند خنثی شکل می‌گیرد. در این حالت اصطلاحا می‌گویند بازار بدون تصمیم است.

روند خنثی

سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام در یک تعریف کلی می‌بایست بر اساس سه رفتار ذکر شده در بازار انجام پذیرد به نحوی که از روند صعودی به عنوان زمان توصیه شده برای خرید، روند نزولی به عنوان زمان توصیه شده برای فروش و روند خنثی به عنوان زمان عدم انجام معامله یاد می‌گردد. نحوه تشخیص زمان مناسب برای انجام معامله در ادامه آموزش تکنیکال بورس ارائه خواهد شد. در تصاویر زیر، سه نمودار واقعی از روند صعودی، روند نزولی و روند خنثی ارائه گردیده است.

مثال روند صعودی
روند صعودی که هر بار سقف قیمتی بالاتر از سقف پیشین قرار می‌گیرد.
مثال روند خنثی
روند خنثی که قیمت در محدوده مشخصی نوسان می‌کند.
مثال روند نزولی
روند نزولی که هر بار کف قیمتی پایین‌تر از کف پیشین قرار می‌گیرد.

روندها همچنین از لحاظ بازه زمانی به سه دسته تقسیم می‌گردند:

  • روند بلند: روندهایی که بیش از شش ماه به طول انجامند.
  • روند متوسط: روندهایی که بین سه هفته تا شش ماه به طول انجامند.
  • روند کوتاه: روندهایی که کمتر از سه هفته زمان ببرند.

باید توجه داشت که این روندها می‌توانند جزئی از یکدیگر و بعضا در تقابل با هم باشند. به طور مثال ممکن است در مدت زمان برقراری یک روند بلند نزولی، روندهای کوچک‌تر متوسط یا کوتاه به صورت صعودی نیز همانند شکل زیر مشاهده شود. سرمایه‌گذاران در بازار بورس نیز از این منظر به سه گروه تقسیم می‌شوند که در حالت‌های “کوتاه مدت”، “میان مدت” و “بلند مدت” به انجام معامله می‌پردازند.

روند کوتاه جزئی از روند بلند مدت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *