سایت در حال به روزرسانی می باشد می توانید از پیج اینستاگرامی ما نیز دیدن کنید

برای ورود به اینستاگرام کلیک کنید

طریقه رسم خطوط روند

خط روند

به منظور ترسیم کردن خط روند بر نمودارهای بورس و یا در دیگر بازار های مالی که از نمودار قیمتی برخوردارند، در گام نخست می بایست نوع روند را تعیین کنید، یعنی به منظور رسم خط روند صعودی، باید حداقل ۲ حفره که حفره دوم از حفره اول بالاتر است و همین طور به منظور رسم خط روند نزولی می بایست حداقل ۲ قله را که حفره دوم از حفره اول پایین تر است را بیابید تا نوع روند مشخص شود.

رسم خط روند صعودی

خط روند صعودی در واقع خطی با شیب مثبت است که از وصل کردن ۲ یا چند نقطه مینیمم می توانیم به آن برسیم. توجه داشته باشید که در خط روند صعودی، نقطه مینیمم دوم می بایست بالاتر از مینیمم اول باشد تا شیب ‌خط مثبت گردد.

هر کف بالاتر از کف قبلی است و خط روند صعودی از بهم متصل کردن نقاط مینیمم آن حاصل خواهد شد. این موضوع را در خاطر داشته باشید که خط روند صعودی شبیه به یک خط حمایت به حساب می آید و وقتی که خط روند صعودی شکسته شود به احتمال زیاد روند قیمتی عوض خواهد شد.

نکته مهم این است که وقتی که روند قیمتی یک سهم صعودی است، بهترین کاری که می توانید انجام دهید، خریدن سهم و نگهداری سهم تا زمانی که پایان روند صعودی را معلوم کنید، خواهد بود. در تصویر زیر می توانید نمونه یک خط روند صعودی را مشاهده نمایید و آن را با گفته های ما مقایسه کنید تا درک موضوع بهتر اتفاق افتد.

رسم خط روند نزولی

همان طور که در تصویر زیر هم مشاهده می کنید، خط روند نزولی خطی با شیب منفی می باشد که از وصل کردن ۲ یا چند نقطه ماکزیمم شکل می گیرد. در خط روند نزولی به این موضوع توجه داشته باشید که نقطه ماکزیمم دوم باید پایین تر از ماکزیمم اولی باشد تا شیب‌ خط منفی گردد، در واقع باید هر سقف پایین تر از سقف قبلی باشد و خط روند نزولی از متصل کردن نقاط ماکزیمم آن حاصل خواهد شد.

شایان ذکر است که خط روند نزولی به یک خط مقاومت شباهت دارد و بیانگر افزایش در عرضه خالص علی­‌ رغم افت قیمت سهم است و وقتی که خط روند نزولی می شکند، به احتمال زیاد روند قیمتی عوض خواهد شد.

وقتی که روند قیمتی یک سهم نزولی است، بهترین استراتژی که می تواند مد نظر داشته باشید، فروش سهم و منتظر ماندن تا زمانی که پایان روند نزولی را تعیین کنید، است و سپس اقدام به خرید سهم نمایید تا بیشتری سود و کم ترین ضرر را تجربه کنید.

خط روند خنثی

روند خنثی به روندی می گویند که در آن قیمت ­‌ها به صورت نسبی در یک دامنه محدودی در نوسان است و افزایش و کاهش قیمت سهم در کانالی بین دو سطح حمایت و مقاومت در جریان است و این دامنه نوسان باریک قیمتی برای روند های خنثی، معمولا حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش و کاهش است و قیمتی سهم از این محدوده خارج نخواهد شد. تغییرات ثابت قیمت سهام وقتی رخ می دهد که انتظارات خاصی از سوی شرکت کنندگان بازار به وجود نیامده باشد.

در نمودار زیر نمونه ای از روند خنثی برای شما به تصویر کشیده شده است تا درک بهتری از گفته های تئوری داشته باشید.

 خط روند خنثی

نحوه اعتبارسنجی خط روند

اعتبار خط روند به عوامل بسیاری بستگی دارد که در ما قصد داریم چهار مورد از مهم ترین و تاثیرگذار ترین آن ها را بیان کنیم :

  1. تعداد برخورد نمودار قیمت با خط روند: هر اندازه تعداد برخورد به خط روند بیشتر باشد، آن خط از اعتبار به مراتب بالاتری برخوردار خواهد بود.
  2. شیب خط روند : هر اندازه شیب این خط بیشتر باشد، اعتبار آن روند در پایداری کم تر است و احتمال شکست آن وجود خواهد داشت. جالب است بدانید که شیب ۴۵ درجه در تحلیل ها شیبی مناسب و معتبر در نظر گرفته می شود.
  3. شدت کاهش/افزایش قیمت سهم : در تعریف این مورد باید گفت که هر اندازه کندل های بلند تری در نزول/صعود ثبت شود، احتمال شکست خط روند بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال سهم برای چند روز متوال صف فروش/صف خرید شود و با درصد های منفی/مثبت ۴ یا ۵ بسته شود از پتانسیل بیشتری برای شکست خط روند خواهد داشت.
  4. بازه زمانی بررسی سهم : شما باید این موضوع مهم را در خاطر داشته باشید که روند به بازه زمانی بررسی سهم وابسته است. به عنوان مثال امکان دارد سهم X در بازه زمانی ۳ ماه اخیر نزولی باشد، ولی در بازه زمانی ۱ ساله صعودی باشد و نزولی که در ۳ ماه اخیر داشته، صرفا یک اصلاح قیمتی باشد، از همین روی خط روند های بلند مدت اعتبار به مراتب بالاتری خواهند داشت.

سیگنال ­‌های خرید و فروش در تحلیل روند قیمت ­‌ها

این موضوع را در نظر داشته باشید که روندها ابدی نیستند و عمر نوح ندارند! این ‌موضوع در عین سادگی یک اصل مهم در شناخت و مطالعه خطوط روند به حساب می آید. معمولا در روندهای نزولی معامله گران تا زمان شکست خط روند نزولی و برگشت قیمت با حجم معاملات زیاد، استراتژی صبر و نظاره بازار را پیش می گیرند.

سیگنال خرید در روند افزایشی

در روندهای صعودی می ­‌توان از خط روند در راستای تعیین زمان مناسب برای خرید نماد مورد نظر خودتون استفاده نمایید، بدین شکل که هر زمان قیمت به خط روند نزدیک شود یا روی آن قرار بگیرد، زمان مناسب برای ثبت سفارش خرید شما عزیزان خواهد بود.

معامله‌­ گران محافظه ‌­کارتر ابتدا اندکی منتظر می مانند تا منحنی قیمت بعد از برخورد با خط روند به سمت بالا حرکت کند و حتی پولبک خود را هم بزند تا در ادامه اقدام به ارسال سفارش خرید کنند.

سیگنال فروش در روند کاهشی

در روندهای نزولی توصیه به شما عزیزان این است که تا زمان شکسته شدن خط روند نزولی، سیاست صبر و انتظار را در نظر داشته باشید، ولی در صورتی که به اشتباه در روند نزولی سهمی را خریداری کردید، زمان مناسب برای ارسال سفارش فروش وقتی است که منحنی قیمت به خط روند نزدیک ‌شود و یا روی آن قرار بگیرد. معامله ‌­گران به منظور کسب اطمینان بیشتر می بایست صبر کنند تا منحنی قیمت بعد از برخورد با خط روند به سمت پایین حرکت نماید تا در ادامه اقدام به فروش آن سهم کنند.

البته توجه داشته باشدی که معامله در روند نزولی مربوط به بازارهای دو طرفه است مثل فارکس یا ارزهای دیجیتال و در بورس بهتر است تا هنگامی که روند قیمت نزولی نکشسته و صعودی نشده دست به معامله و خرید سهم نزنید

معامله در روندهای خنثی

در روندهای نیز به شرط آنکه فاصله خطوط به حدی باشد که نسبت ریسک به سود ارزش معامله را داشته باشد می توان هنگامی که قیمت به سطح بالایی ناحیه خنثی رسید اقدام به فرش و هنگامی که قیمت به سطح پایین ناحیه رسید اقدام به خرید نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *